Środa, 9 października 2024, Nr 235 (8104) – Polska
AKSiM

FOT. ARCH. AKSIM/ M. WYLĘGAŁA
Etiuda filmowa studentki AKSiM została nagrodzona na 16. Festiwalu Niepokorni, Niezłomni, Wyklęci w Gdyni.
Nagrodę publiczności za materiał filmowy pt. „Czym jest patriotyzm” zdobyła Marta Tocka, studentka czwartego roku dziennikarstwa na AKSiM. – Dla mnie ta nagroda to wyjątkowe wyróżnienie. Nie spodziewałam się jej – mówi „Naszemu Dziennikowi” laureatka. – Bardzo się cieszę, że w ogóle mogłam wziąć udział w takim międzynarodowym konkursie – dodaje. Studentka wyraża wdzięczność wykładowcy AKSiM reżyserowi Piotrowi Zarębskiemu. – Dużo zawdzięczam panu Piotrowi Zarębskiemu, ponieważ to on zgłosił moją etiudę na konkurs. Ja nawet nie zdawałam sobie sprawy z tego, że moja etiuda może zostać doceniona, nie uświadamiałam sobie, że można ją gdziekolwiek wysłać – zaznacza nasza rozmówczyni.
Piotr Zarębski nie kryje satysfakcji, że studenci AKSiM potrafią realizować etiudy na bardzo wysokim poziomie.
– Po prezentacji tych wszystkich etiud, jak mi przekazali organizatorzy, publiczność w dziewięćdziesięciu paru procentach zagłosowała za etiudą Marty Tockiej. Jestem bardzo zadowolony, że nasi studenci o profilu dziennikarskim zdecydowanie tutaj wygrali – podkreśla w rozmowie z „Naszym Dziennikiem” wykładowca AKSiM.
Przegląd etiud studenckich odbywał się ostatniego dnia festiwalu w dziale Kino Młodych NNW. Jak wskazuje, Piotr Zarębski, prezentowano tam etiudy m.in. z kilku szkół filmowych, takich jak: Gdyńska Szkoła Filmowa, Szkoła Filmowa im. Krzysztofa Kieślowskiego, Uniwersytet Śląski w Katowicach, Warszawska Szkoła Filmowa oraz KUL, AKSiM i Młodzieżowa Akademia Filmowa NNW.
– Należy zaznaczyć, że na festiwalu pojawiły się etiudy zasadniczo ze szkół o profilu filmowym, gdzie wykładają tzw. celebryci, uznani przez kinematografię polską itd. Przypomnę, AKSiM to właściwie uczelnia dziennikarska, nie filmowa. Po selekcji dokonanej przez organizatorów do konkursu trafiły cztery etiudy z AKSiM – wyjaśnia Piotr Zarębski.
Reżyser nie ukrywa zadowolenia, że w konkurencji o takim charakterze nagrodę uzyskała praca z toruńskiej akademii. – Uczelnie gdyńska, warszawska, katowicka o profilu filmowym były dofinansowane przez Polski Instytut Sztuki Filmowej, a studenci mieli możliwość zatrudnienia profesjonalnych aktorów, jak też zapewne możliwość używania lepszego sprzętu, lektorów, a nasi studenci, którzy robią etiudy właściwie z własnego zasobu realizacyjnego, potrafią po prostu przygotować coś konkurencyjnego, ważnego – stwierdza nasz rozmówca. – Marta Tocka zrobiła moim zdaniem bardzo dobrą formę filmową i to zostało dostrzeżone. Jest to rzeczywiście sukces, że udało się przegonić inne uczelnie – mówi z satysfakcją.
Poszerzyć horyzonty
– Lubię wychodzić poza ramy i w przypadku tworzenia tej etiudy również chciałam zrobić coś nieszablonowego. Stąd pomysł, aby całą etiudę przygotować w formie filmu, który opiera się na nagraniach z pulpitu komputera. Nie robiłam wcześniej czegoś takiego, a że lubię próbować nowych rzeczy, to stwierdziłam, że to jest idealna okazja, aby móc poszerzyć horyzonty – wskazuje studentka AKSiM. Tematem nagrodzonej etiudy była kwestia rozumienia patriotyzmu. – Jestem patriotką. Staram się być nią przede wszystkim w codziennym wykonywaniu swoich obowiązków, w pielęgnowaniu ojczystego języka i po prostu w byciu dumnym ze swojej kultury, ze swojego Narodu. Uważam, że jest to obecnie mało doceniane – zwraca uwagę Marta Tocka.
Reżyser Piotr Zarębski opisuje, że studentka postanowiła sprawdzić, jakie treści na temat patriotyzmu pojawiają się w mediach i tym samym docierają do młodych ludzi, którzy rzadko siedzą w bibliotekach, wertując książki, ale przede wszystkim w internecie szukają różnych informacji. – Marta Tocka przyjęła taką formę etiudy, że sprawdziła hasło patriotyzmu, czym jest patriotyzm w internecie i zaczęła przeglądać w wyszukiwarce wszelkie informacje. Oczywiście pojawiały się te prawidłowe, ale też różne fałszywe, które dla niezorientowanego młodego człowieka mogą stanowić pewne zagrożenie, jak np. utożsamianie patriotyzmu z faszyzmem – wskazuje reżyser. Zaznacza, że to stanowi zagrożenie dla młodych ludzi, którym nie przedstawiono tej wiedzy w szkołach, jak korzystać z mediów, z internetu, i mogą oni nasiąknąć błędnymi informacjami. I ta etiuda wywołuje dyskusję wśród rodziców, nauczycieli, wychowawców, a wśród młodych ludzi budzi refleksję, jak sobie radzić w tym natłoku medialnym.
Zenon Baranowski