27 września 2023 r. w Katolickim Akademickim Liceum Ogólnokształcącym im. Jana Pawła II w Śremie, uczniowie szkół ponadpodstawowych z powiatu śremskiego wzięli udział w warsztatach pod tytułem Nowe widnokręgi – zrozumieć media. Organizatorami wydarzenia byli dziennikarze z Akademii Kultury Społecznej i Medialnej w Toruniu. Uczniowie mieli szansę uczestniczyć w warsztatach dziennikarskich w rolach operatorów kamer, redaktorów, prezenterów i za pomocą profesjonalnego sprzętu poczuć lekką dozę adrenaliny i stresu, który towarzyszy dziennikarzom w ich codziennej pracy.
– Stresowałam się, ale było śmiesznie i zabawnie. Fajne doświadczenie – podsumowała Ela, uczennica Liceum Ogólnokształcącego im. Józefa Wybickiego w Śremie, która wcieliła się w rolę pogodynki.
Pierwsza część warsztatów dotyczyła pracy z kamerą. Uczestnicy spotkania poznali telewizję od strony kulis, mogli przekonać się o pracy z green screenem, który, połączony z technologią kluczowania, potrafi zdziałać cuda. Uczniowie w sposób konstruktywny opisali swoje emocje i przemyślenia, jak na przykład Ksawery – Bardzo się cieszę że mogłem spróbować czegoś nowego, trochę się stresowałem, ale nie żałuję tego doświadczenia.
W drugiej części warsztatów przedstawiono w jaki sposób ustawienie kamery, ekspozycja światła i przygotowanie wizualne prezentującego może wpłynąć na postrzeganie go na ekranie. Małe, wydaje się, że błahe szczegóły radykalnie zmieniają przekaz. Pokazano również że umiejętne kadrowanie i ogólna oprawa audiowizualna pewnych wydarzeń może znacząco wpłynąć na ich wydźwięk. Przykłady z debat wyborczych, w których to kandydat, który wypadł gorzej na wizji, przegrał wybory, udowodniły, iż przekaz medialny jest bardzo istotny w odbiorze danej osoby.
Kolejna część poświęcona była radiu. Uczestnicy warsztatów usłyszeli pierwsze w historii nagrania dźwięku stworzone przez człowieka… Poznali podstawy obróbki dźwięku w programie Audacity.
Czy zdajecie sobie sprawę, jak duży wpływ na odbiór informacji ma muzyka? Film bez muzyki i efektów specjalnych byłby jak frytki bez soli…
Czy wiedzieliście, że kiedyś, by wystąpić na scenie trzeba było mieć specjalną licencję? Teraz już tak nie jest. Dzięki technologii każdy może rozpocząć swoją przygodę z muzyką nawet z swojego pokoju.
Ostatnia część poświęcona była odpowiedniemu dobieraniu przekazu merytorycznego. Przedstawiona była różnica między informacją a opinią oraz perswazją a manipulacją. Zostaliśmy zapoznani z zasadami dobrego newsa i z tym, jak bardzo ważna jest zwięzłość tekstu.
Na tych warsztatach mogliśmy zdobyć wiedzę na temat pracy w telewizji i radiu. Przyda nam się to w przyszłości, jeśli ktoś rozważa pracę dziennikarza lub technika. Wiedzę zdobytą na wykładach, uczniowie mogą dalej rozwijać w radiach, które znajdują się w części szkół. Na pewno każdy z nas wykorzysta ją do własnych doświadczeń. Praca redaktora czy operatora kamery pewnie większości z was wydaje się łatwa, jednak na tych zajęciach zobaczyliśmy, że wcale nie jest to takie łatwe. Trzeba zadbać o wiele szczegółów i przede wszystkim wziąć odpowiedzialność za to, co wypuszcza się do telewizji czy w radiu.
Uczniowie