Po krótkim przywitaniu przez Ojca Benedykta oraz Panią Dyrektor Edytę Niemiec, przeszliśmy do warsztatów ”Jak zrozumieć media”, a pierwszą ich częścią był „Język obrazu”, którą prowadził Pan Paweł Kania. Dzięki interaktywności warsztatów nasi uczniowie mogli przenieść się do wozu transmisyjnego lub spróbować swoich sił w prezentowaniu pogody. Braliśmy również udział w scenkach rodzajowych. Dowiedzieliśmy się, jak ważna jest perspektywa kamery oraz intonacja głosu. To właśnie od perspektywy zależy, jak odbierzemy daną postać oraz jak będziemy do niej nastawieni. Odpowiednia intonacja głosu świadczy często o charakterze postaci. Film o lampce pozwolił nam utwierdzić się w wiedzy o istotności kadrów, scenerii oraz muzyki.
(Wypowiedź ucznia): Nie spodziewałem się, że praca w telewizji może być tak ciężka. Wymaga to naprawdę dużo zaangażowania oraz skupienia. Moim zdaniem najtrudniej ma pogodynka, bo ciężko jest pokazywać konkretne miejsce na materiale, na którym nie ma nic.
Druga część warsztatów pomogła nam zrozumieć, jak ważną rolę pełni ustawienie kadrów, kolorów, ilości, jakości oraz położenia światła. Zapoznaliśmy się również z istotą wizażu w telewizji. Kilka przedstawionych przykładów montażu pokazało nam, jak wiele może on zdziałać . Szczególnie w tym, jak odbierze go widz i jak może on znacznie zniekształcić rzeczywistość. Później, przy scence rodzajowej, dowiedzieliśmy się, jak ważny jest kadr, emocje oraz zbliżenie kamery. Każda sytuacja wymaga odrębnego układu kamer oraz podkładów dźwiękowych.
(Wypowiedź ucznia): Byłam zdziwiona, jak istotny jest makijaż w telewizji. Myślałam, że to kamera „upiększa”. Zdałam sobie też sprawę z tego, że bardzo łatwo jest oszukiwać
i manipulować ludźmi. Montaż potrafi totalnie odmienić rzeczywistość.
Pan Paweł Bielicki to dźwiękowiec, który rozpoczął trzecią część warsztatów „Świat dźwięków”. Zdobyliśmy dużo istotnych informacji na temat dźwięku, tego jak on powstaje, jak jest odtwarzany oraz zapisywany. Mieliśmy okazje usłyszeć nagranie dźwięku, z czasów kiedy technologia nie była zaawansowana. Została ona przyrównana do nagrań w technologii XXI wieku. Zobaczyliśmy, jak łatwo jest manipulować dźwiękiem i tym, jak ktoś może brzmieć. Jeden z uczniów przy okazji ćwiczeń przerabiania dźwięku miał okazję zaprezentować swoją pasję i zaśpiewał karaoke. Później Pan Paweł pokazał nam, jak szybko obrobić dźwięk, aby brzmiał o niebo lepiej niż w rzeczywistości. Przedstawił nam, jak przy tej samej wypowiedzi muzyka może zmienić jej sens.
(Wypowiedź ucznia): Moim zdaniem całe warsztaty są bardzo fajne, ponieważ mamy możliwość zapoznać się z profesjonalnym sprzętem oraz programami, czy to do obróbki dźwięku, czy obrazu. Fajnie jest pod względem organizacji, wszystko jest zrozumiałe oraz nie można się nudzić. Myślę, że taka forma warsztatów jest super.
„Słowo w druku” to ostatnia część naszego dzisiejszego spotkania.
Zostało rozwinięte pojęcie informacji, co pozwoliło nam zrozumieć, jak tworzyć zrozumiałe i ciekawe materiały przekazowe. Bardzo istotne w przekazie są także liczby, wykrzyknienia, CAPS LOCK, generują one większe zainteresowanie materiałem informacyjnym. W ćwiczeniu rozróżnialiśmy, czy podane początki zdań są opinią, informacja, manipulacją czy perswazją. Dowiedzieliśmy się, jakie „sztuczki” zastosować, aby nasz artykuł cieszył się dużym zainteresowaniem. Przyswoiliśmy, jak ważny jest zasób naszego własnego słownika i jakich zwrotów nie używać w pisaniu tekstu.
Uczennice:
Kamila Żak, Sara Brzyska, Kinga Kąkol
fot, A. Szopiak
fot. H. Babiarz