16 października w Akademii Nauk Stosowanych w Nowym Targu Starostwo Powiatowe zorganizowało wydarzenie pod tytułem „Zrozumieć Rzeczywistość”. Za cel warsztatów szkoleniowcy z Akademii Kultury Społecznej i Medialnej w Toruniu przyjęli zgłębianie tajników sztuki dziennikarskiej, a przede wszystkim ukazanie obecnej młodzieży, że życie człowieka to coś więcej niż rzeczy materialne oraz to, co pojmuje tylko ludzkie oko. Zajęcia podzielone zostały na cztery bloki, a każdy z nich obejmował inne zagadnienia. W programie zawarte były warsztaty z obrazu, dźwięku i informacji.
Pierwszy z wykładów rozpoczął się od wytłumaczenia, jak działa przekaz telewizyjny. Prowadzący wytłumaczyli między innymi, jak działa greenscreen,, do czego jest wykorzystywany oraz przedstawili uczestnikom ogólne pomoce, z których korzystają producenci telewizyjni. Następnym z punktów bloku pierwszego było ukazanie procesu tworzenia ujęć telewizyjnych, ich wycinków, znaczenia wszelakich kadrów oraz przekazów, jakie z nich płyną. Poprzez całe zajęcia organizowane były interakcje z ich uczestnikami – między innymi „prognoza pogody” i „wybory prezydenckie”, które przerwane zostały w połowie przez występ muzyczny jednego z uczestników wykładu.
Po przerwie wykładowca zajął się przekazaniem uczestnikom znaczenia emocji zawartych w ujęciach filmowych wraz z ukazaniem głębi kadru filmowego. Z bardziej technicznych spraw pokazana została ostrość kamery, znaczenie głębi kadru i rozplanowanie przestrzeni. Nastąpiła również analiza pewnych kadrów filmowych, pokazując wartość ustawień, tła, muzyki, oświetlenia oraz negatywnych skutków złego wykorzystywania mocy medialnej – jaką jest manipulacja odbiorców. W ramach powtórzenia wszystkich wymienionych elementów, zorganizowane zostało krótkie ujęcia z zaangażowaniem wszystkich uczestników.
Trzeci blok zajęć rozpoczął się od ogólnego przedstawienia radia oraz teoretycznego znaczenia dźwięku. Po krótkim wstępie nastąpił test słuchu i pokazywania przez wykładowcę różnych sytuacji z ważnym udziałem wspomnianego wcześniej dźwięku. Uczestnicy zobaczyli, jak wygląda operowanie różnymi odgłosami, np. podczas audycji radiowej. Przedstawiona została również przykładowa manipulacja z wykorzystaniem montażu rozmów oraz wypowiedzi. Wykład zakończył się pokazaniem prawdziwego procesu tworzenia audycji radiowej oraz nagrywania radiowych hitów.
Ostatni z wykładów dotyczył prasy, operowania słowami, opinią i informacjami. Przedstawione zostały przykłady wpisów internetowych oraz manipulacji czytelników poprzez nagłówki bądź obrazki. Zawarta została również teoria, tłumacząca słowa kluczowe dla pracy z prasą. Uczestnikom zostały przekazane rady dotyczące nieuleganiu fałszu zawartych w niektórych artykułach bądź reklamach.
Część osób biorących udział w wydarzeniu postanowiła podzielić się swoimi spostrzeżeniami na temat wykładów – według nich, wydarzenie to było inspirujące oraz ciekawe.
Uczennica z klasy 3 stwierdziła, że całe wydarzenie jest bardzo dobrze zorganizowane, prowadzący są bardzo ekstrawertyczni, a duża ilość interaktywnych zadań bardzo pomaga w odbiorze przekazu.
Uczniowie:
Antoni, Karolina, Małgorzata.





















