Dnia 25 maja 2022 roku w IV Liceum Ogólnokształcącym im. Jana Pawła II odbyły się warsztaty medialne „NOWE WIDNOKRĘGI – zrozumieć media” pod przewodnictwem wykładowców z Akademii Kultury Społecznej i Medialnej w Toruniu. Spotkanie rozpoczęła prelekcja ks. Kamila Frączka, posługującego w tutejszej szkole. Następnie Ojciec Benedykt Cisoń przedstawił plan wydarzenia oraz osoby, które odpowiedzialne są za jego tworzenie.
Pierwszym punktem programu była część telewizyjna, w której Wiktoria została wirtualnie przeniesiona do wozu transmisyjnego. Dzięki temu uczniowie poznali tajniki pracy środków masowej informacji. Czarek Prusak, uczeń klasy 3A, pracował z efektem green screen. W rolę prezenterki pogody wczuła się Magdalena Sendek, natomiast Mikołaj Sidoruk zapowiedział najnowsze informacje ze świata sportu.
„Razem, ponownie uczynimy wielką Polskę” – takie słowa wypowiedział Kacper Tarasiuk, który promował swoją kandydaturę na prezydenta. Z kolei Filip Baranowski z klasy 2B dowiódł, że ustawienie kamery może decydować o tym, w jaki sposób przedstawiona jest postać. Trenerzy uświadomili uczestnikom, że przekaz to nie tylko obraz. Co prawda stanowi on aż 70% , jednak równie ważny jest dźwięk (23% ) i treść (7%). Licealiści poznali także techniki manipulacji w mediach.
Po krótkiej przerwie rozpoczęła się część druga. Jej tematyką był wpływ światła na obraz i obiekty znajdujące się na nim. Kamil Jakubaszek udowodnił, jak ogromne znaczenie ma oświetlenie w realizacji materiałów medialnych. Wiktor Jastrzębski został pomalowany przez Martynę, aby ukazać, że makijaż jest niezbędny, ponieważ w kamerze widoczny jest każdy, nawet najmniejszy mankament. Później Maja i Bartosz zagrali w scenie „Wyznanie miłości”. Dzięki różnym ujęciom kamery uczniowie zobaczyli, jak od podstaw wygląda produkcja filmu. Utwór Whitney Houston wprowadził romantyczny klimat.
Prowadzącym trzecią część był Pan Paweł Bielicki, który wprowadził uczniów w temat dziennikarstwa radiowego. Licealiści mieli okazję posłuchać historycznego nagrania z 1860 roku. Po rekonstrukcji w 2008 roku melodia okazała się kołysanką. Publiczność została zaangażowana w zajęcia poprzez ćwiczenie dykcji oraz modyfikację dźwięku. Dzięki nowoczesnej technologii, głosy zostały wzmocnione i brzmiały zupełnie inaczej. Manipulacja brzmieniem ma ogromny wpływ na finalny odbiór.
Ostatnim elementem zajęć była nauka poprawnego stylu pisania oraz odróżniania informacji prawdziwych od fake newsów. Młodzież nauczyła się dostrzegać ukryty przekaz w publikacjach. Prowadzące opowiadały o tym, jaki język przyciąga szczególną uwagę odbiorców. Informacja czy opinia? Z taką zagadką zmierzyli się wychowankowie tutejszego liceum. W tej części spotkania ukazane zostały również podstawy dziennikarstwa prasowego.
Warsztaty poszerzyły wiedzę uczniów na temat mediów. Uczestnicy próbowali swoich sił w rolach dziennikarzy, operatorów kamer oraz realizatorów programu. Być może, dzięki tym zajęciom, część społeczności IV LO przy wyborze dalszej ścieżki edukacyjnej zapragnie kariery medialnej?
Uczennice:
Patrycja Kochańska,
Patrycja Ochota,
Julia Semczuk,
Wiktoria Szerszeń