Informatyka w dwóch wersjach

Sobota-Niedziela, 30-31 sierpnia 2025, Nr 200 (8371) – Polska

W Akademii Kultury Społecznej i Medialnej w Toruniu trwa rekrutacja uzupełniająca na studia. Poza teorią studenci mogą poznać przyszły zawód od kuchni, realizując liczne praktyki u pracodawców, które zapewnia AKSiM.

Wśród kierunków toruńskiej uczelni są informatyka medialna, prowadzona na pierwszym i drugim stopniu studiów, czyli licencjacka i magisterska, oraz informatyka inżynierska. Którą informatykę wybrać, czym się różnią? Informatyka medialna jest dla tych, którzy nie chcą przechodzić przez zajęcia matematyczno-fizyczne czy programowanie. Kierunek ten to nowatorskie podejście do metod kształcenia. Odpowiada aktualnemu zapotrzebowaniu na rynku medialnym. Oferuje duży komponent zajęć praktycznych, które umożliwiają nabycie umiejętności wykorzystywania technologii informacyjno-komunikacyjnych stosowanych w systemach przekazu medialnego. Umiejętne połączenie wiedzy z zakresu nauk społecznych oraz technologii informatycznych pomoże uzyskać umiejętności konieczne w pracy w dużych centrach medialnych, tj. takich, które wykorzystują zarówno tradycyjne środki przekazu (prasa, radio, telewizja), jak i technologie informatyczne w przekazie sieciowym (portale informacyjne, serwisy społecznościowe, multimedialne aplikacje mobilne).

Wykwalifikowana kadra

– Możemy się pochwalić tym, że nasze zajęcia są prowadzone przez wysoko wykwalifikowaną kadrę akademicką, często z bogatym doświadczeniem zawodowym, w tym też liczne autorytety w dziedzinie wspomnianych kierunków studiów – mówi dr Ilona Nowosad, prodziekan ds. studenckich i kształcenia Wydziału Nauk Społecznych i Komunikacji Multimedialnej. Studenci chwalą sobie nieograniczony dostęp do infrastruktury dydaktyczno-naukowej, takiej jak: laboratoria, studio radiowe, studio telewizyjne – dodaje nasza rozmówczyni.

Według raportu opracowanego przez amerykański Institute for the Future (IFTF) – Raport Future Work Skills 2020, w najbliższych latach wzrośnie zapotrzebowanie na nowe umiejętności pracowników, także mediów. Konieczna będzie tzw. multidyscyplinarność (łączenie wiedzy z kilku zawodów), w tym biegła obsługa zaawansowanych aplikacji komputerowych i umiejętność radzenia sobie w dynamicznie zmieniającej się sytuacji na rynku pracy. „Rynek pracy będzie potrzebował pracowników społecznie inteligentnych, którzy potrafią szybko wyczuć emocje i dopasowywać wypowiadane słowa, ton głosu i gesty do sytuacji. Pracownicy będą mogli także nabyć biegłość w porozumiewaniu się za pomocą animacji, ruchomego obrazu i grafiki, a także będą musieli krytycznie oceniać informacje płynące z mediów”. Program informatyki medialnej został przygotowany w nowoczesny sposób, z uwzględnieniem interesujących praktyk zawodowych, aby wykształcić absolwentów posiadających umiejętności cenione na dynamicznie zmieniającym się rynku pracy.

– Informatyka medialna jest bardzo mocno osadzona w nowych mediach, a więc wszelkiej maści mediach społecznościowych i tym, co dzieje się w komunikacji on-line. To są kierunki, które zawsze będą potrzebne, absolwenci tych kierunków znajdą właściwe miejsce na rynku pracy. Wszyscy czujemy, jak te zmiany technologiczne dotykają naszego życia codziennego. Kształcimy też na informatyce inżynierskiej. To są studia 3,5-letnie na trzech specjalnościach, w tym jedna ma charakter świeży, gdyż są to inteligentne systemy informatyczne. Studenci poznają tajniki sztucznej inteligencji i tego, co tak naprawdę dobrego możemy w oparciu o te algorytmy sztucznej inteligencji utworzyć z korzyścią dla społeczeństwa – mówi dr Ilona Nowosad.

O swoich doświadczenia studiowania na kierunku informatyka medialna mówi Jakub Łowczecki, absolwent AKSiM. Swoje praktyki odbywał także w ramach programu Erasmus+, jedne z nich w słonecznej Kalabrii, na południu Włoch. Spędził tam dwa miesiące pełne pracy, nauki i niezapomnianych wspomnień. – Moja praca w dużej mierze łączyła się z moimi zainteresowaniami – social mediami, marketingiem i mediami cyfrowymi. Pierwsze cztery tygodnie praktyki były zintegrowane z udziałem w projekcie Summer Peace University 2024. Było to intensywne i inspirujące doświadczenie edukacyjne – podkreśla Jakub Łowczecki. – Podczas tego okresu moim głównym zadaniem było tworzenie treści na strony internetowe oraz profile projektu na Instagramie i Facebooku. Dokumentowaliśmy każdy dzień w formie fotorelacji, stories, wywiadów oraz innych materiałów audiowizualnych. Wszystkie te treści były archiwizowane, aby mogły posłużyć promocji kolejnej edycji projektu – podkreśla absolwent. W kolejnych tygodniach pan Jakub zajmował się m.in. opracowywaniem broszur promocyjnych, raportów i aktualizowaniem informacji na stronie internetowej. Odpowiadał za kwestie techniczne, edycję materiałów i ich archiwizację.

Katarzyna Cegielska