23 listopada w Zespole Szkół Ponadpodstawowych im. Jana Pawła II w Kleszczowie odbyły się warsztaty telewizyjne, zorganizowane przez Akademię Kultury Społecznej i Medialnej w Toruniu. Program składał się z czterech odrębnych bloków.
Pierwszym z nich był „Język obrazu”. Prowadzący dali szansę uczniom zobaczyć, jak w rzeczywistości wygląda praca w studiu telewizyjnym. Mieli okazję sprawdzić się w roli prezenterów, a także poznać działanie i znaczenie wozu satelitarnego. Obraz obserwowany w telewizji nie ma wiele wspólnego z tym, co dzieje się za kulisami. Uczestnicy przekonali się o tym osobiście, występując na green screenie, który przy wirtualnym wsparciu może stać się dowolnym tłem. Zebrani zaobserwowali, jak istotne jest ustawienie kamery i wykadrowanie, które zupełnie może zmienić przekaz.
Po części wprowadzającej na temat podstaw przekazu telewizyjnego, rozpoczął się fragment rozważający znaczenie światła i cienia dla właściwego odbioru. Przy pomocy tych dwóch mediów można kompletnie zmienić wizerunek osoby filmowanej. Niezbędny przy występowaniu przed kamerą okazał się także makijaż, który zupełnie odmienił twarz jednego z uczniów. Następnie publiczność usłyszała o magii montażu i jej niesłychanej mocy. Odpowiednie światło, dźwięk i obraz zmieniły statyczną, pozbawioną emocji scenę w zmysłowe wyznanie miłości.
Kolejna część dotyczyła „Świata Dźwięku”. Rozpoczęła się od prezentacji słyszalności dźwięków o różnej częstotliwości. Wkrótce prowadzący pokazał, jak łatwo jest manipulować wywiadami i diametralnie zmieniać znaczenie wypowiadanych przez kogoś słów. Równie ważny jest akompaniament muzyki dodający głębi wypowiedzi i wzbudzający pożądane odczucia. Początkowo słabe nagranie głosowe, po odpowiedniej obróbce, znacznie zwiększyło swoją jakość.
Na koniec usłyszeć można było na temat „Słów Druku”. Uczniowie dowiedzieli się o kluczowych elementach, niezbędnych w tworzeniu i konstruowaniu ciekawych artykułów. Nauczyli się także, jak odróżnić opinię od informacji i manipulację od perswazji.
Pomiędzy wykładami odbywały się aktywne przerwy. Podczas ich trwania każdy mógł obejrzeć od środka wóz transmisyjny lub skorzystać z fotobudki generującej gify, okularów 3D czy też profesjonalnej kamery.
Przez cały czas odbywania się zajęć szóstka z uczniów pracowała nad własnymi projektami. Zostali podzieleni na trzy dwuosobowe grupy które zajmowały się kolejno wywiadami radiowymi, telewizyjnymi oraz pisaniem powyższego artykułu.
Miłosz Dylak
&
Tomasz Płomiński